KLIK HIER VOOR HET MAKEN VAN EEN AFSRPAAK

Sidehill liggingen

GolfLinked heeft in Wijchen een indoor trainingsfaciliteit, waar in de winter en zomer met behulp van Trackman, 2 Sportscoach simulatoren en Sam puttlab intensief wordt gelest. Daardoor zijn we in de gelegenheid om de swing, het putten, chippen en pitchen tot in de detail in kaart te brengen. Maar de beperking is en blijft dat je altijd vanuit een ideale situatie staat te trainen. In de baan is iedere situatie uniek. Met andere woorden, je weet nooit wat je in een ronde zult aantreffen. We gaan nu de vertaling van de technieken in het veld met u doorlopen 

In het vorige artikel hebben we u uitvoerig uitgelegd hoe om te gaan met hellingen. Daarin kwam de uphill ligging en downhill ligging aanbod. In dit artikel gaan we kijken hoe we met een sidehill hellingen, een bal boven de voeten en onder de voeten moeten omgaan.

Hoe gaan we met deze ligging om? En wat voor een impact heeft dit op onze slagen?

 

Op het moment dat je bal boven je voeten ligt, heb je 2 opties:

Optie 1: Sidehill, Bal boven de voeten:

1: Naar gelang de steilheid van de helling pak je de club korter vast, zodat je het hoogteverschil compenseert.  Je hebt daardoor aanzienlijk meer controle over de club.

2: Afhankelijk van je clubkeuze blijft de balpositie identiek.

3: Je gewicht komt meer op je hielen te staan.

4: Doordat de bal hoger ligt dan je voeten wordt de zwaaibaan vlakker. Daardoor zal de bal naar links gaan. Probeer deze curve niet tegen te gaan, maar lijn rechts op van je doel. Des te langer je club des meer curve je kunt verwachten.

5: Ga wat breder staan voor een betere balans. 

 

Optie 2: Sidehill, bal boven de voeten:

Deze optie is wat lastiger. Als je een club lager vastpakt verlies je lengte. Bij korte slagen natuurlijk geen enkel probleem, maar bij langere schoten verlies je vaak teveel afstand.

Je kunt ook een kleine aanpassing doen in je stand. Door vanuit je bovenlichaam minder naar voren te buigen in je setup kun je het hoogteverschil ook opheffen. Je pakt je club dan bovenaan vast, zodat je de afstanden van de clubs behoudt. Je hebt wel wat minder controle over de club. Verder blijft alles hetzelfde als bij de 1e optie:

1: Afhankelijk van je clubkeuze blijft de balpositie identiek.

2: Je gewicht komt meer op je hielen te staan.

3: Doordat de bal hoger ligt dan je voeten wordt de zwaaibaan vlakker. Daardoor zal de bal naar links gaan. Probeer deze curve niet tegen te gaan, maar lijn rechts op van je doel. Des te langer je club des meer curve je kunt verwachten.

4: Ga wat breder staan voor een betere balans.

De moeilijkste helling die je aan kunt treffen in de baan, is als de bal lager ligt dan je voeten. Een vervelende positie die veel invloed heeft op je swing. Hoe pakken we dit nu aan?

 

Sidehill, Bal onder de voeten:

Tijdens deze ligging ervaar je al snel dat je stand heel erg onnatuurlijk wordt. Je hebt een negatief hoogteverschil die je moet oplossen:

1: Het hoogteverschil los je op door vanuit je bovenlichaam meer naar voren te buigen.

2: Je gewicht komt daardoor meer op je tenen te staan. Je zult moeite moeten doen om je balans te bewaren tijdens de slag. Gaat u gerust iets breder staan.

3: Doordat je gewicht meer op je tenen staat wordt je zwaaibaan steiler. Je club komt van buiten naar binnen door de bal en zal naar rechts wegdraaien. Lijn wat meer links op van je doel. Probeer de curve van de bal niet tegen te gaan, maar probeer het te gebruiken.

4: Om meer controle te krijgen over deze slag, maak je de slag ¾. Neem alleen 1 club meer om je lengte te behouden. 

We hebben nu alle hellingen met jullie besproken. Dit zul je nu moeten gaan trainen en uitproberen in de baan. Zowel in het korte spel als met de langere schoten. Zoek een rustig moment op je golfbaan, zodat je een aantal ballen per ligging kunt uitproberen. Als de mogelijkheid er is op uw driving range, is dat ook een perfecte optie.

Doe je dit niet, dan wordt het lastig om deze liggingen tijdens een wedstrijd met 1 goede poging tot een succes om te zetten.

 

Wij willen u er op attenderen dat u op de website van de NGF: www.golfacademie.nl

heel veel oefeningen terug kunt vinden, die u helpen om het seizoen goed te starten. Train gevarieerd en gericht. Ballen slaan is niet oefenen. Met leuke gevarieerde oefenstof wordt het trainen nog leuker. Wij garanderen u vooruitgang.

Heel veel suc6 met trainen en verbeteren van uw spel. Mocht u nog vragen hebben, laat het ons even weten: info@golflinked.nl